23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

H&M straffas med 35 miljoner euro i sanktionsavgift

Efter personuppgiftsincident vid ett servicecenter i Hamburg.

H&M:s försäljningskostnader i det tredje kvartalet har belastats med en reservering hänförlig till en intern personuppgiftsincident vid ett servicecenter i Nürnberg, som bolaget självt anmälde i oktober 2019.

 "Den regionala dataskyddsmyndigheten i Hamburg har belagt bolaget med en sanktionsavgift om 35 miljoner euro. H&M-gruppen tillstår att fel har begåtts på servicecentret och kraftfulla åtgärder har gjorts för att rätta till det inträffade", skriver bolaget i sin delårsrapport.

 

Vidare uppger H&M att statliga stöd kopplat till covid-19 har minskat försäljningskostnaderna i tredje kvartalet med cirka 400 miljoner kronor.

 

"Detta ska ses mot bakgrund av covid-19-situationens kraftigt negativapåverkan på försäljningen under niomånadersperioden, framför allt under det andra kvartalet, och den svårbedömda situation som pandemins snabba förlopp fört med sig", skriver H&M.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.143