23948sdkhjf

Därför avstår Woody från att utveckla egna märkesvaror

Bygghandlaren Woody har bestämt sig för att inte skapa några egna märkesvaror utan att i stället ännu tydligare marknadsföra sina leverantörers varumärken.

Marie Thelin är inköpschef för Woody.

– Vi ska inte konkurrera med våra leverantörer, utan istället ska vi lyfta och förstärka deras varumärken, säger hon till Dagens Handel.

Woody omsätter i dag sex miljarder kronor om året, har 49 delägare och 100 anläggningar i Sverige. Woodys delägare samarbetar i dag vad beträffar inköp, marknad, it, miljö och utbildning. Egna märkesvaror eller ej – frågan har utretts ur alla dess aspekter. Marie Thelin berättar att beslutet föregicks av en tre månader lång utredning.

– Vi har funderat på ska vi eller ska vi inte? Jämfört nackdelar och fördelar. Att bygga egna märkesvaror innebär stora investeringar både i varumärkesbyggandet samt kopplat till produktägarskapet, vilket kräver stora utvecklingskostnader för att få fram de bästa produkter kunderna efterfrågar och som Woody kan står för. Vi har kommit fram till att egna märkesvaror skulle fördyra för kunderna och inte främja vårt samarbete med våra leverantörer. 

Därför väljer Woody att gå sin egen väg till skillnad mot konkurrenterna i branschen.

– Vi ska samverka och tydligt visa att vi väljer leverantörer med starka och trovärdiga varumärken och synliggöra de på bästa sätt tillsammans med Woody. Deras varumärken uppfyller bland annat kraven på kvalitet, miljömedvetenhet, innovativ utveckling och leveranssäkerhet.

Woody ska istället stärka sin tillväxt inom bygghandeln genom att arbeta mer aktivt med leverantörerna.

– Nogsamt arbeta igenom varje produktkategori och välja ut rätt leverantörer med starka varumärken som kan bidra till tillväxt. Genom medvetet val av leverantör skapa större volymer till  de leverantörer som Woody väljer att samarbetar med. Vi vill bidra i värdekedjan genom att erbjuda kunderna de rätta och prisvärda produkterna med rätt logistikflöden – här finns mycket att utveckla och förbättra så genom strategiska samarbeten är vår vilja att skapa ett win-win tänk för alla involverade parter.

Marie Thelin påminner om att Woody haft ett gott inflöde av nya bygghandlare under 2019 och 2020.

– I en bransch med stor konsolidering sticker vi ut som Sveriges enda frivilliga kedja. Vi är de fria bygghandlarnas val, säger Marie Thelin.

Peter Sjödahl är vd för Woody Bygghandel.

– Vårt beslut passar Woody-kedjan utmärkt eftersom den består av drivna entreprenörer som fokuserar på det kunderna verkligen vill ha, kvalitetsprodukter av starka välkända varumärken.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078