23948sdkhjf

Lagerhaus med nya ägare: "Ett år av bergochdalbana"

Lagerhaus vd om förvärvet, nya butiker och kedjans framtid.

måndagen tillkännagjordes att Axel Johnsons investeringsbolag Novax säljer pryl- och inredningskedjan Lagerhaus till en ägarkonstellation som består av detaljhandelskedjans nuvarande vd:n Jerker Levin, Goodfellows Ventures och familjen Yngvesson.

Karl Malmström och Josef Bilek blir majoritetsägare med en andel om 50 procent genom bolag Goodfellows Ventures medan familjen Yngvessons och Jerker Levins, genom bolag, ägarandelar uppgår till 25 procent vardera.

Varför förvärvade ni Lagerhaus?

– I min roll som vd har jag en stark tro på Lagerhaus som varumärke och den senaste tidens gedigna arbete mot lönsamhet går starkt framåt. Nya delägarna Goodfellows är redan i dag en partner inom IT, digitalisering och system. Deras arbete har varit mycket lyckosamt genom, fokuserat , förenklat arbetssätt som har givit besparingar. Under tiden har Goodfellows fått god insyn i bolaget som har skapat ett intresse för dem att investera. Som pricken över i:et så tillkommer familjen Yngvesson med sin expertis inom det så viktiga området transport och logistik. Anette Yngvesson har startat och tillsammans med sin man Christian drivit Fraktbolaget som de sålde förra året men där både fortsatt arbetar kvar, säger Jerker Levin till Dagens Handel. 


Ska ni öppna fler fysiska butiker?

– Tillsammans med vår växande e-handel så ser vi att Lagerhaus skulle må bra av ytterligare några butiker. Vi har det senaste halvåret öppnat fyra stycken men nu är det fullt fokus på försäljning under det så viktiga fjärde kvartalet. Så nya etableringar får vänta till 2021 och då främst som pop up- butiker. Om allt går som det ska kan en pop up få fortsätta som en mer reguljär butik. Vi ser gärna att vi kan öppna ytterligare omkring tio butiker men troligen sett över en period om två år.

Hur har Lagerhaus parerat coronpandemin och hur har försäljningen gått under våren och sommaren?

– Det har verkligen varit ett år av bergodalbana. Vi har såklart tappat stort under perioder men har lyckats bra med arbetet med marginalen och även hanteringen av lagervolymerna. Därtill haft vi haft och har en fin uppgång online. Vi har verkligen lärt oss en hel del under det gångna året där, där många gamla sanningar har satts på sin spets och vi har kunnat förändra oss under resans gång mer än vi någonsin trodde när året började.


Är någon marknad i särskilt fokus nu? Någon region?

– Vi har såklart en önskelista på handelsplatser där vi gärna ser en Lagerhausbutik men det är spritt från Osloområdet samt från norr till söder i Sverige

I pressmeddelandet om försäljningen framgick att ni hoppas nå positivt resultat för innevarande år.Hur har ni lyckats vända rörelseresultatet till positivt och vad väntas omsättningen landa på i år? 

– Det är finalen kvar det vill säga försäljningen under fjärde kvartalet och den har såklart stor påverkan på helårsresultat men just nu pekar det mot ett positivt resultat. Detta är så fantastiskt då året under långa tider varit väldigt ovisst. Lagerhausstjärnorna i både butik och på huvudkontoret har visat ett så stort hjärta och flexibilitet  att det värmer i hela kroppen.  Jag vågar dock inte mig på att säga en siffra vad det gäller omsättning.

Du klev på som vd våren 2019. Ska du sitta kvar?

– Ja, jag stannar som vd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094