23948sdkhjf

Stadium kritiseras av Konsumentverket

Gillar inte sportkedjans egna hållbarhetsmärkning.

Stadium kritiseras av Konsumentverket som ger sportkedjan underkänt på kedjans hållberhetsmärkning och tycker att den är otydlig och missvisande, uppger Dagens Nyheter.

Märkningen, en grön kvadrat med ett vitt hjärta, som syns vid plagg på sportkedjans sajt och ska visa att produkterna är är mer miljövänligt framställda i exempelvis "hållbar bomull" eller "återvunnen polyester". Men problemet är att symbolen syns även vid plagg utan närmare förklaring om innehåll och produktion, menar Konsumentverket i en färsk granskning som är del av myndighetens löpande tillsynsarbete.

KO menar att sportkedjan brustit i marknadsföringen och uttrycker att hållbarhets- och miljömärkningar ställer höga krav på att företag kan förklara, bevisa och kvalificera miljöpåståenden då de anses ha stor påverkan på människors köpbeteende. 

- Vi tar till oss av Konsumentverkets synpunkter och ser över hur vi arbetar med kommunikationen. Vi kommer att återkomma till Konsumentverket i frågan, skriver Åsa Brunzell, hr- och hållbarhetsansvarig på Stadium i ett mejl till tidningen. 

Konsumentverket vill se Stadium förändra eller ta bort märkningen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078