23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Trög september för Clas Ohlson – försäljning sjönk även digitalt 

Clas Ohlsons försäljning i september minskade med 8 procent till 629 miljoner kronor (681). Den organiska försäljningen minskade med 3 procent jämfört med föregående år. 

Jämförbar försäljning minskade med 3 procent jämfört med september i fjol.

Försäljningen online minskade med 6 procent till 42 miljoner kronor (45). 

Vid utgången av månaden uppgick antalet butiker till totalt 228 vilket är 3 färre jämfört med utgången av samma månad i fjol.

”Efter en stark sommar har den reducerade kundtrafik som vi sett ända sedan pandemins utbrott under våren nu fått ett tydligt genomslag i försäljningen. För att parera utvecklingen har vi lagt än större fokus på kostnadskontroll med målsättningen att upprätthålla en god lönsamhet trots en svagare försäljning”, skriver Lotta Lyrå, avgående vd och koncernchef i ett pressmeddelande.


Vidare uppger detaljhandelskedjan att den minskade försäljningen i e-handel ska ses i ljuset av att kedjan under perioden implementerade ett nytt lagerstyrningssystem. 


”För att genomföra förändringen på ett kontrollerat sätt, och i god tid innan årets viktigaste försäljningsperiod, var vi restriktiva med marknadsinvesteringar. Även de tillfälligt längre leveranstiderna i samband med systemimplementeringen har påverkat försäljningen i e-handelskanalen”.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062