23948sdkhjf

”QR-koden är inte död – tänk om”

Adyens Tobias Lindh i en krönika om att den dödförklarade QR-koden nu är nyckeln till flera populära betalsätt i butik som förenklar köpupplevelsen.

QR-koden skulle förändra hur vi tar till oss information. Exakt så blev det inte, men QR-koden är långt ifrån död. Tekniken har långt fler användningsområden och ger handlare en enorm potential att förenkla köpupplevelsen för sina kunder.

När QR-koden kom användes den gentemot kunder i huvudsak för att dela information genom butikernas hemsidor, och den inbyggda potentialen förbisågs helt. I dag är användningsområdena betydligt fler.

Den används bland annat när vi hyr elscootrar, registrerar kundmedlemskap eller visar upp tågbiljetter. Många av dem som trodde att tekniken skulle dö ut likt 3D-TVn eller smarta glasögon hade helt enkelt fel.

Ett av de största användningsområdena är betalning. Enligt Adyens Retailbarometer från 2019 ansåg majoriteten av alla konsumenter att kontaktlösa betalningar med ett knapptryck skulle få dem att välja en butik framför en annan.

Även om kortbetalningar fortfarande står för majoriteten av alla betalningar ökar mobilbetalningar för varje år. Sedan coronautbrottet har vi dessutom sett en tydlig uppgång av kontaktlösa kassor via just Swish-transaktioner, det efter en 236-procentig ökning i användandet av deras QR-koder under 2019. Genom att erbjuda bättre betalningsalternativ blir det också enklare att bygga lojalitet och på så vis öka intäkterna.

Idag har 92 procent av svenskarna tillgång till en smartphone, vilket för med sig en stor potential att förenkla köpresan. Många konsumenter anser att mobiltelefonen gärna får vara kärnan i köpupplevelsen och kan på så sätt leda till en ökad lojalitet gentemot handlarna.

Den enkla QR-koden är nyckeln till att få några av världens mest populära betalsätt att fungera i butik. Många använder statiska QR-koder för betalning. Nackdelen med dessa är att konsumenten måste lägga in beloppet manuellt, vilket är svårt för verksamheter med stora försäljningsvolymer. Risken för misstag är stor och det finns en utmaning i att se till att köpet faktiskt genomförs.

Alipay och WeChat Pay tillåter sina användare att betala genom att skanna av en dynamisk QR-kod vid kassan. Med samma teknik kan svenska kunder betala med Swish direkt i terminalen. Den dynamiska QR-koden tillåter att betalningen initieras i kassan och att butikspersonalen lägger in beloppet.

Livsmedelskedjan Coop har etablerat en tjänst där medlemmarna kan betala via mobilen samtidigt som de kan registrera flera bankkort, samla alla kvitton och enkelt använda de kuponger och bonusar som finns i appen. Ett utmärkt exempel på hur mobilen tillsammans med QR-teknik skapar en bättre köpupplevelse.

Vår mobilanvändning har förändrats drastiskt de senaste åren och i dag är det få tillfällen vi inte bär på våra mobiler. Att ge kunderna möjlighet att lämna plånboken hemma skapar också en tydlig konkurrensfördel gentemot handlare som inte erbjuder mobilbetalningar. QR-koden är därmed inte död utan kommer förbli nödvändig för butikernas fortsatta strävan efter nöjda kunder.

Tobias Lindh, Norden- och Baltikumchef på det nederländska betallösningsbolaget Adyen

Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126