23948sdkhjf

HUI: Julhandeln spås öka med 1 procent – men osäkerheten stor

HUI Researchs prognos för julhandeln innebär att omsättningen i den egentliga detaljhandeln i december, i huvudscenariot, beräknas öka med 1 procent, jämfört med i december 2019, mätt i löpande priser. Det framgår av en rapport inför julhandeln, som presenterades på tisdagen.

Men osäkerheten är väldigt stor.

– Julhandeln 2020 handlar, förutom om restriktioner, om tre saker – konsumtionsförflyttningar, kapacitetsprövningar och kreativa lösningar. Stämmer allt har vi ett nytt julhandelsrekord i sikte. Om inte går vi mot ett möjligt försäljningstapp, säger Jonas Arnberg, vd HUI Research, i en kommentar.

HUI Researchs prognos är en försäljning i detaljhandeln på totalt 81,7 miljarder kronor i årets decemberhandel, eller 7.894 kronor per person.

Dagligvaruhandeln väntas öka med 5 procent medan sällanköpsvaruhandeln antas minska med 2 procent.

Huvudscenariot utgår från att konsumenter till viss del avstår från konsumtion på grund av smittspridning och restriktioner, antingen kopplat till butiker eller till följd av att de träffar färre personer, exempelvis under jul och nyår.

HUI noterar att vi aldrig stått inför en så osäker julhandel som i år.

Coronapandemin fortsätter att ge detaljhandeln en extra injektion på grund av att mindre pengar spenderas på utlandsresor, restaurangbesök och kulturevenemang.

Samtidigt har 2020 års julhandel fått kraftigt förändrade förutsättningar jämfört med tidigare år. I stora delar av Sverige avråder Folkhälsomyndigheten från butiksbesök för annat än att handla mat eller apoteksvaror, och smittläget och restriktionerna framöver är mycket svårbedömda.

Hur årets julhandel faller ut kommer att bero på smittläge och restriktioner – men också till stor del på hur väl handlarna lyckas anpassa sig till den nya situationen.

– Vi kommer att se en helt ny typ av julhandel på många sätt. Handlarna konkurrerar inte längre bara med produkter och priser, utan även med säkra butiksbesök och smidiga leveranslösningar", säger Jonas Arnberg.

Kanaler som gynnas av pandemin är e-handel, bostadsnära handel och bilvänlig handel. Det kan samtidigt finnas kapacitetsprövningar i handeln för såväl utrymmet i butiker som lager och utlämningsställen för e-handeln.

Snabbt ändrade förutsättningar gör att HUI Research därför har tre scenarier för handeln i år.

Ett alternativscenario bygger på antagandet att handeln kan hålla öppet och att kunder upplever att det är säkert att vistas i butiker. Här ökar den totala handeln 5 procent, med dagligvaruhandeln upp 7 procent och sällanköpsvaruhandeln upp 4 procent.

I ett annat alternativscenario blir det mycket tuffare restriktioner än idag, med många stängda butiker, låga maxtak på besökare i butiker och/eller nådda kapacitetstak inom e-handeln som följd. Här minskar den totala handeln med 12 procent, med dagligvaruhandeln upp 3 procent medan sällansköpsvaruhandeln minskar med 22 procent. I detta scenario lär presentkort och prenumerationer hamna under granen, skriver HUI Research.

Senaste julhandeln minskade var år 2012, då med 0,6 procent. Förra året ökade den 4,4 procent, efter en uppgång med 0,1 procent år 2018.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.047