23948sdkhjf

Citybutiker i gemensam digital satsning

Att coronapandemin och nya restriktioner att inte besöka fysiska butiker slår hårt mot cityhandeln och att handlare över hela landet riskeras slås ut är är ingen nyhet.

Men för att stävja tappad försäljning i det fysiska butiksleden i Borås satsar cityföreningen Borås City, Good Goods, Borås Stad och plattformsleverantören Zipadoo på en lokal och digital handelsplats för de fysiska butikerna i staden.

Därigenom ska boråsarna kunna e-handla från lokala butiker i stadskärnan, betala vi en utcheckning och sen få en gemensam leverans av beställningarna hem till dörren samma dag, dessutom på ett hållbart sätt.

– Vi tror på att göra cityhandeln mer tillgänglig. Vi vet att boråsarna i hög utsträckning vill handla i sina lokala butiker och på detta sätt förenklar vi möjligheten, säger Caroline Wallin, Cityledare på Borås City i en kommentar.

En viktig del i projektet är enligt aktörerna att beställningar som görs vardagar före klockan 17 levereras hem samma dag i Borås tätort med omnejd genom stadens citylogistikprojekt: Good Goods.

– Att skala upp citylogistikprojektet Good Goods via gröna och hållbara hemleveranser för att möjliggöra en fortsatt levande stadskärna känns som ett nytt och modernt grepp. Det stärker arbetet om ett tystare, renare och hållbarare centrum säger Sara Thiel, vikarierande näringslivschef och projektledare för Good Goods.

Lanseringen sker i månadsskiftet november/december och då initialt med åtta butiker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063