23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stanna hemma-effekt och mild höst lyfte Byggmax

Byggmax marknad fortsatte påverkas positivt av en stanna hemma-effekt i det fjärde kvatalet 2020 samtidigt som en mild höst gav en fördelaktig vädereffekt.

"Vi förväntar oss att hemmet kommer att ha en större roll i konsumenters liv än före pandemin, och att lågpris fortsätter ta andelar i detaljhandeln. För 2021 förväntar vi oss en större marknad än 2019, men mindre än 2020", skriver vd Mattias Ankarberg i bokslutet.

I det fjärde kvartalet ökade försäljningen med 29 procent. Byggmax e-handelsförsäljning ökade 60 procent i kvartalet och 50 procent för hela 2020.

"Vår modell med att integrera e-handel och butiker ökade tillväxttakten: "beställ online, hämta i butik" växte mycket fortare än hemleverans, och e-handels-försäljning ökar typiskt 15 procent där en ny butik öppnar", skriver vd:n och fortsätter:

"Våra tillväxtinitiativ har mycket mer att ge, och vi kommer fortsätta investera i e-handel, butiksuppgraderingar och nya butiker /…/ Vi kommer uppgradera fler existerande butiker och planerar att öppna 12 nya".

Byggvarukedjan Byggmax redovisar ett resultat efter skatt på 25 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2020 (-20). Resultatet per aktie uppgick till 0:41 kronor (-0:32).

Nettoomsättningen blev till 1.222 miljoner kronor (950), en tillväxt på 28,7 procent.

Bruttomarginalen uppgick till 34,7 procent (33,3).

Rörelseresultatet blev 55 miljoner kronor (-16), vilket gav en rörelsemarginal på 4,5 procent (-1,6).

Sedan tidigare är det känt att Byggmax föreslår en utdelning för verksamhetsåret 2020 om 2:75 kronor per aktie.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.114