23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

BHG ger sig in i sportbranschen genom förvärv

Förvärvar 51 procent av IP Agency Finland.

E-bygghandlaren BHG Group förvärvar 51 procent av IP Agency Finland, ett online-bolag inom produkter för sport och fritid, framgår av ett pressmeddelande.

Produkterna i IP Agencys utbud är av egna varumärken som säljs i företrädesvis Finland, Sverige, Belgien, DACH-länderna och USA. IP Agencys årliga försäljningstillväxt under de senaste tre åren har överstigit 120 procent och omsättningen under 2020 uppgick till drygt 180 miljoner kronor med en ebitda-marginal på över 25 procent.

IP Agency bedrev under 20 år en handelsverksamhet med import från främst Asien men omvandlades 2015 till ett online-företag. Verksamheten, med 18 anställda (FTE), erbjuder produkter online inom sport och fritid, under egna varumärken.

Produkterna utvecklas från idé till slutprodukt, köps in från framförallt Asien och säljs huvudsakligen via 4 webbutiker samt på marknadsplatser online och via större retailkedjor. Varje månad har de olika webbutikerna omkring 900.000 besök.

Vd Jouki Puurtinen och ledningen i IP Agency kommer fortsätter i sina nuvarande positioner sedan IP Agency konsoliderats i segmentet DIY från och med 2021-02-01.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03