23948sdkhjf

BHG ger sig in i sportbranschen genom förvärv

Förvärvar 51 procent av IP Agency Finland.

E-bygghandlaren BHG Group förvärvar 51 procent av IP Agency Finland, ett online-bolag inom produkter för sport och fritid, framgår av ett pressmeddelande.

Produkterna i IP Agencys utbud är av egna varumärken som säljs i företrädesvis Finland, Sverige, Belgien, DACH-länderna och USA. IP Agencys årliga försäljningstillväxt under de senaste tre åren har överstigit 120 procent och omsättningen under 2020 uppgick till drygt 180 miljoner kronor med en ebitda-marginal på över 25 procent.

IP Agency bedrev under 20 år en handelsverksamhet med import från främst Asien men omvandlades 2015 till ett online-företag. Verksamheten, med 18 anställda (FTE), erbjuder produkter online inom sport och fritid, under egna varumärken.

Produkterna utvecklas från idé till slutprodukt, köps in från framförallt Asien och säljs huvudsakligen via 4 webbutiker samt på marknadsplatser online och via större retailkedjor. Varje månad har de olika webbutikerna omkring 900.000 besök.

Vd Jouki Puurtinen och ledningen i IP Agency kommer fortsätter i sina nuvarande positioner sedan IP Agency konsoliderats i segmentet DIY från och med 2021-02-01.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078