23948sdkhjf

Trög inledning för Clas Ohlson

Detaljhandelskedjans försäljning i januari backade med 9 procent till 568 miljoner kronor (625) i januari. Den organiska försäljningen minskade med 5 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta minskade med 4 procent jämfört med ifjol.

– Januariförsäljningen präglades i stor grad av ett fortsatt allvarligt läge på våra försäljningsmarknader med nya myndighetsåtgärder för att minska smittspridningen. När Oslo samt flertalet närliggande kommuner införde skarpare restriktioner i slutet av månaden var vi för första gången under pandemin tvingade att tillfälligt stänga butiker. Med en lägre kundtrafik har vi lagt särskilt fokus på att erbjuda en säker och tillgänglig onlinehandel, bland annat genom att snabbt möjliggöra hämtning av produkter utanför berörda butiker i Osloområdet, samt att upprätthålla en god kostnadskontroll, uppger Kristofer Tonström, nytillträdd vd och koncernchef.

E-handelsförsäljningen ökade med 76 procent till 70 miljoner kronor (40). Den ökade e-handelsförsäljningen härrör i synnerhet till god utveckling på den svenska marknaden uppger bolaget.

Vid utgången av månaden uppgick antalet butiker till 228 vilket är två färre än vid utgången av samma månad ifjol.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078