23948sdkhjf

Coronapandemin förändrar betalvanorna

Ökning för kontaktlösa betalningar och mobila plånböcker under pandemin.

I Sverige gick andelen kontaktlösa betalningsmetoder i fysiska butiker från att stå för strax över en tredjedel av transaktionerna under 2019 till två tredjedelar under 2020.

Även användningen av mobila plånböcker som Apple Pay, Samsung Pay och Google Pay, ökade. Det visar statistik signerad betalteknikbolaget Adyen som har bland andra Spotify, H&M och Åhléns i kundbasen.

– Data från vår plattform vittnar om att e-handeln och kontaktlösa betalningar växt till följd av pandemin. I Sverige såg vi en ökning av kontaktlösa betalningsmetoder i fysiska butiker, från att ha utgjort strax över en tredjedel av betalningarna under 2019, till att stå för två tredjedelar under 2020. Det pekar på behovet företagen har av att anpassa sin kanalstrategi när pandemin fortsätter att forma kundbeteenden, säger Tobias Lindh, vd för Ayen i Norden och Baltikum.

Även i grannländerna ökar andelen kontaktlösa betalningar. I Danmark uppgick de redan 2019 till tre fjärdedelar av betalningarna i fysiska butiker. Under fjolåret stod de för nästan 90 procent i Danmark. Norge har sett den största förändringen där de gått från en tredjedel 2019, till tre fjärdedelar under 2020.

Användningen av mobila plånböcker nyttjades mest frekvent i Danmark och gick från 5 till 13 procent för köp i fysiska butiker mellan 2019 och 2020. I Sverige ökade användningen från 1 till 4 procent och Norge från 0,5 till 2 procent. Ett liknande skifte och en ökning av betalningar via mobila plånböcker vid köp online går även att se.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063