23948sdkhjf

Kappahl skär ned på timmar i hälften av butikerna

Har även genomfört omorganisation på huvudkontoret.

Kappahl omorganiserar och skär ned timmar i häften av kedjans 180 butiker, det rapporterar Handelsnytt.

Enligt den nya butiksorganisationen, som förhandlats med facket sedan i höstas, berörs minst 60 anställda. Omorganisationen har handlat om enskilda uppsägningar eller frivilliga avgångar men därtill har även att vissa anställda blivit av med timmar, så kallad hyvling, och bland annat fått omplaceringserbjudande till tjänst med lägre tjänstgöringsgrad.

Det har inneburit att timmarna tagits bort utan hänsyn till turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd, las. Något som Handels också tidigare varit kritisk till.

Hårdast drabbade av hyvlingarna är enligt Handelnytt anställda i butiker i Kalmar och Örebro och tidningen har varit i kontakt med berörda som är besvikna på Kappahl. Inte minst mångåriga medarbetare med hög anställningsgrad.

– Att man väljer att gå ut med en hyvlingskampanj på det här sättet är rent ut sagt åt helvete. Vi har i stället försökt driva frågan om ändrade öppettider. Jag vet också att det pågått diskussioner med fastighetsägarna om hyran, säger Melinda Hedström, mångårigt fackligt aktiv på Kappahl i Skellefteå, till Handelsnytt. 

Och enligt Kappahl handlar bemanningsförändringarna och hyvlingen inte bara om minskad kundtillströmning i butikerna under coronapandemin.

– Att branschen och kundernas köpmönster förändras har vi sett länge. Att vi behöver anpassa oss till det kommer inte som en överraskning. Effekterna av pandemin har påskyndat genomförandet, men det är inte på grund av pandemins effekter vi behöver göra långsiktiga förändringar, uppger Anna Andihn, HR-direktör, Kappahl i ett mejl till Handelsnytt.

Modekedjan har även omorganiserat på huvudkontoret och använt korttidspermittering. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078