23948sdkhjf

Jämlikhetsfokus och omvänd designprocess hos Lindex

Lindex hållbarhetsrapport 2020 vittnar om en ny designprocess för framtidens produktion, mer återvunna material och arbete för jämlikhet, vatten och sanitet.

När Lindex summerar hållbarhetsarbetet för 2020 har det, som förväntat, inte riktigt gått som planerat. Pandemin har satt käppar i hjulet för alla men det finns också ljusglimtar.

Arbetet med jämställdhetsfrågor har fortgått och företaget har nått 119 000 fabriksarbetare, varav 70 000 kvinnor i Myanmar, Bangladesh och Indien.

Inga varor som hade levererats eller färdigställts när pandemin slog till annullerades av företaget. Två procent av ordrarna för våren 2020 stoppades dock innan produktionen var klar, bland annat för att materialen på grund av förseningar inte längre var rätt i säsong.

Under året har designteamet därför delvis jobbat med en omvänd process, där utgångspunkten varit befintligt material. Det överblivna materialet har resulterat i cirka 700 000 plagg fram till årsskiftet. Erfarenheten av den omvända designprocessen har också gett nya lärdomar inför målet 2025, då allt material hos Lindex ska vara recyclat eller hållbart producerat.

Miljömålen på materialsidan tuffar sakta framåt och andelen ekologisk bomull utgjorde 80 procent av den totala bomullsanvändningen. Material som är återvunna eller från mer hållbara källor ökade till 68 procent, jämfört med 65 procent 2019.

Lindex har tidigare satt målet att 80 procent av plaggen ska vara tillverkade genom ”mer hållbara produktionsprocesser” 2020. Resultatet landade på 53 procent, dock en radikal ökning från 22 procent 2016. Målet är att det inte finnas några giftiga och farliga substanser i försörjningskedjan 2025. 

Sammantaget har Lindex hållbarhetsarbete lett till att de rankas bland den översta tiondelen i Fashion Transparency Index. De ligger därmed i sällskap med bland andra Gucci, Gap och merparten av Inditex varumärken, med 41-50 procent i index när de fem kategorierna räknas samman.

Av de 200 internationella storföretagen leder H&M Fashion Transparency Indexpå 73 procent, för övrigt det enda företaget som kommer över 70 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062