23948sdkhjf

Axel Johnson värvar Sara Öhrvall som COO

Sara Öhrvall ska driva kommersiell och teknisk förnyelse inom gruppen där bland annat Åhléns och Axfood ingår. 

Den profilerade digitaliseringsexperten Sara Öhrvall tar plats i Axel Johnsons koncernledning. Hon tillträder efter sommaren som koncernens nya chief operating officer, COO.

Sara Öhrvall kommer närmast från en tjänst som chief transformation officer på SEB och har tidigare varit bland annat produktutvecklingschef på Volvo Cars. Hon sitter idag i styrelsen för bland annat Bonnier Books, Bonnier News, SNS och Vinnova och har tidigare varit styrelseledamot i bland annat SEB, Investor och Axel Johnson-ägda Kicks.

Som COO på Axel Johnson får Öhrvall ett övergripande ansvar för att driva kommersiell och teknisk förnyelse inom gruppen. 

– Det är en oerhört spännande tidpunkt att få ansluta till Axel Johnson. Gruppen är i snabb förnyelse utifrån en fantastisk plattform, med det långsiktiga familjeägandet och viljan att bygga hållbara affärer som grund. Att få vara med och utveckla de befintliga verksamheterna och samtidigt leta efter nya tillväxtmöjligheter är en oemotståndlig möjlighet, säger Sara Öhrvall i ett uttalande.

Koncernens bolag består idag av Axel Johnson International, AxSol, Kicks, Martin & Servera, Novax, Åhléns samt delägda börsnoterade Axfood (50,1 %) och Dustin (29,8 %). Bolagen i Axel Johnson omsatte 2019 cirka 88 miljarder kronor och har omkring 25 000 anställda.

– Jag är stolt över att Sara väljer att ansluta till oss på Axel Johnson. Hon kommer med en unik kombination av djup kompetens inom förnyelse och tech, och sektormässig bredd. Att hon dessutom har ett djupt engagemang inom akademi, civilsamhälle och hållbarhetsfrågor, stärker min övertygelse om att vi gör en riktigt bra rekrytering som kommer att bidra till utvecklingen av våra bolag, kommenterar Mia Brunell Livfors, vd Axel Johnson.

Artikeln är en del av vårt tema om På nytt jobb.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109