23948sdkhjf

Inte diskriminering att kräva svenska i butik

Willysmedarbetaren anmälde arbetsgivaren för diskriminering sedan chefen uppmanat anställda att tala svenska under arbetstid.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, slår nu fast att det inte rörde sig om etnisk diskriminering, rapporterar Göteborgs-Posten.

Anmälaren jobbade i november 2019 som bemanninganställd i en Willysbutik.

”Arbetsledaren var tydlig med att det är svenska som gäller, det gäller alla. Jag kände mig illamående och sa till gruppchefen: ’Jag vet inte hur jag ska göra, då du vet att jag har en begränsad svenska” skriver han i sin anmälan till DO.

Enligt den anställde ska chefen då ha blivit upprörd och börjat skrika otrevliga saker till den anställde på arabiska, för att därefter visa upp företagets språkpolicy inne på sitt kontor.

”Gör som du blir tillsagd att göra. Om du inte förstår så kan du lämna ditt jobb och gå till SFI”, hävdar anmälaren att chefen ska ha sagt därefter.

Dagen efter sjukanmälde sig den anställde, som tog mycket illa upp.

Arbetsledaren och flera anställda som närvarade har dock en helt annan bild av händelsen. De menar att chefen aldrig ska ha förbjudit någon att tala arabiska, utan istället uppmanat medarbetarna att försöka använda mer svenska under arbetstid.

I företagets språkpolicy för sina Willys-medarbetare står det att de anställda ska ”använda det svenska språket under arbetstid både i butik och på fikaraster”.

DO kommer fram till att det inte var diskriminering att uppmana den anställde att tala svenska på arbetsplatsen, och utredningen visar inte att företaget haft något förbud mot att tala arabiska. Man menar även att språkpolicyn inte behandlat anmälaren annorlunda än någon annan anställd.

”DO bedömer sammantaget att språkpolicyn, på det sätt den tolkats och genomförts, var berättigad, lämplig och nödvändig och inte framstår som orimligt ingripande” skriver myndigheten i sitt beslut.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078