23948sdkhjf

Mister Spex öppnar butiker i Sverige: "Vi har byggt upp god varumärkeskännedom"

Efter ett 40-tal butiker i Tyskland, 1 fysisk etablering i Wien samt 10 webbutiker öppnar optikkedjan nu även fysiska butiker i Sverige.

På onsdagen öppnar Mister Spex första fysiska butiken i Sverige på Drottninggatan 61 i Stockholm.

Redan nästa vecka, den 28 april, öppnar andra butiken i Sverige i Mall of Scandinavia i Solna.

Butikerna har en säljyta om 120 kvadratmeter för butiken i Stockholms city medan ytan i Mall of Scandinavia omfattar omkring 60 kvadratmeter. De fysiska butikerna blir, tillsammans med butiken i Wien i Österrike som öppnade häromveckan, de första egna butikssatsningarna utanför Tyskland, där optikkedjan har ett 40-tal butiker.

Mister Spex tog ett första steg in på den svenska marknaden 2013 genom att förvärva nätoptikerna Lensstore och Loveeyewear, som nu bedriver verksamhet under Mister Spex märke. Företaget har även samarbetat med partneroptiker i Sveriges större städer sedan 2018.

– Det känns väldigt roligt och spännande att öppna butiker i Sverige som blir den tredje marknaden för oss utanför Tyskland med egen fysisk närvaro. Öppningen av butikerna följer den omnikanalstrategi vi utarbetat. Vi har haft närvaro i Sverige sedan 2013 och under de här åtta åren byggt upp en god varumärkeskännedom och vi känner oss redo för att öppna butik. Vi har valt att öppna i två bra lägen där vi också hoppas möta lite olika kunder, säger Jens Peter Klatt, vice president retail hos Mister Spex till Dagens Handel.

– Vi satsar på att erbjuda hög kvalitet till ett bra pris och tror på fullständig transparens när du köper glasögon och kontaktlinser.

Anledningen till butiksöppningarna är också att Mister Spex vill fortsätta att växa i segmentet receptbelagda bågar och optiska glasögon i Sverige vid sidan av solglasögon och kontaktlinser.

Kedjan har satsat på att sälja bågar från välkända varumärken och 85 procent är märkesglasögon också från välkända lyx- och premiummärken medan egna varumärken står för resterande delar av sortimentet. I sortimentet finns även svenska varumärken som Vasuma, Chimi och E O E som Mister Spex även säljer i butikerna och webbutikerna på de andra marknaderna kedjan är verksam i.

Butiken på Drottninggatan ska omfatta ett utbud med över 900 par glasögon och solglasögon medan butiken i Mall of Scandinavia kommer att erbjuda drygt 700 modeller. Kunderna kan också välja bågar från online-katalogen med drygt 10 000 modeller och 100 märken.

I samband med att Mister Spex öppnade webbutik i Sverige etablerade optikerkedjan även kontor, kundservice och lager i Sverige och Norge. Norge är tillsammans med Finland de övriga två marknaderna i Norden där kedjan har lokalt anpassad e-handel. På sikt kan det även bli aktuellt med butiker även där.

Hur ser ni på konkurrensen i Sverige?

– Den ser ungefär likadan ut på samtliga av de marknader vi är verksamma på och genom att vi sedan åtta år tillbaka finns online så har vi också redan existerande kunder i Sverige. Vi vill kunna erbjuda en sömlös och smidig upplevelse också med fysiska butiker.

Blir det fler butiker i Sverige?

– Det får tiden utvisa. Vi börjar med att öppna butiker i Stockholm och nu ska första utvärdera de här två butikerna för att se hur vi tas emot även på den fysiska butiksmarknaden, säger Jens Peter Klatt.

Mister Spex har webbutiker i tio länder i förutom Tyskland, Österrike och Schweiz, Norge och Finland även Spanien, Storbritannien, Nederländerna och Frankrike. På hemmamarknaden i Tyskland, där första butiken öppnade 2016 finns 38 egna butiker och därtill finns ett landsomfattande nätverk av partneroptiker i Tyskland, Österrike och Schweiz. Huvudkontoret ligger i Berlin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063