23948sdkhjf

Möbelvarumärke startar egen e-handel

Massproductions skapar verktyg som mäter produkternas koldioxidutsläpp.

Under de senaste två åren har möbelvarumärket Massproductions dubblerat sin omsättning och expanderat från 12 till 20 personer. Nu lanserar möbelvarumärket egen e-handel.

Grundarna Magnus Elebäck och Chris Martin har själva kurerat ett sortiment särskilt utvalt för e-handeln. Även limiterade utgåvor och produktkollektioner kommer att erbjudas till e-handelskunderna.

I samband med lanseringen presenterar även Massproduction sin nya satsning för ökad transparens, inom ramen för projektet The Transparency Project. Den första delen har bestått av att dokumentera och samla information från företagets underleverantörer som redogörs under fliken Transparency.

Steg två i processen är att redogöra för samtliga möblers koldioxidutsläpp. I ett samarbete med KTH utvecklas ett verktyg som kan identifiera utsläppen som förknippas med produktionen av företagets möbler. Denna del förväntas vara fullständig i slutet på 2021. Redan i dag kan företaget presentera siffror för fyra produkter; Rose Chair, Harry, Tio och Icha Chair.

– Att tillverka produkter kommer alltid att innebära ett avtryck på miljön, att säga något annat är hyckleri. För oss har det varit viktigt och intressant att utreda vilket avtryck vi gör och att hitta metoder och processer att minska detta. De verktyg vi utvecklat kommer att följa med oss in i varje ny utvecklingsprocess, även om de i vårt fall endast innebär två till tre nya produkter per år, säger Magnus Elebäck, vd och medgrundare av Massproductions.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078