23948sdkhjf

Stilindex: "Siffrorna säger en hel del om den fortsatt djupa kris modehandeln befinner sig i"

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker, med butikernas e-handel inräknad, ökade med 15,7 procent i april jämfört med samma månad föregående år enligt Stilindex från Svensk Handel. Motsvarande siffra för skoförsäljningen visar en ökning med 7,9 procent under april.

April 2020 var dock den enskilt svagaste försäljningsmånaden hittills under pandemin och om jämförelserna i stället görs mot siffrorna från april 2019 så backar dock kläd- och skohandeln med 24,9 respektive 46,8 procent.



– Man får inte bli allt för förblindad av de positiva siffrorna. April 2020 var den enskilt svagaste försäljningsmånaden hittills under pandemin. Att klädförsäljningen i april 2021 inte är starkare och att skoförsäljningen endast är marginellt bättre än 2020 säger en hel del om den fortsatt djupa kris modehandeln befinner sig i, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Hittills i år har försäljningen i klädbutikerna backat med 4,2 procent och motsvarande siffra för skobutikerna visar ett tapp om 9,8 procent jämfört med fjolåret.

– Modehandeln drabbas hårdare än annan handel av att människor inte kan mötas. Effekterna av hemarbete och uteblivna sociala aktiviteter slår stenhårt mot en bransch som redan innan pandemin var hårt pressad av bland annat en stark internationell konkurrens. En jämförelse med försäljningen i april 2019 talar sitt tydliga språk. Det finns en del ljusglimtar som indikerar ett ökat intresse kring att besöka fysiska butiker men vägen tillbaka till något slags normalläge är alltjämt lång, säger Mats Hedenström vidare.



Svensk Handel efterlyser besked kring hur återöppnandet av samhället ska gå till och därtill analys av effekterna ”att hålla samhället på sparlåga”.

– Det finns all anledning till oro över situationen för exempelvis unga och utrikes födda som inte givits möjlighet att komma in på arbetsmarknaden under pandemin. Här fyller handel och övrig besöksnäring en oerhört viktig roll som jobbskapare, säger Mats Hedenström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064