23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Studie: Så många har handlat hos svenska Amazon

E-handelsjättens svagheter påverkar inte svenskarnas vilja att testa Amazon.se.

Amazon öppnade sin svenska webbplats den 28 oktober förra året. I november angav fyra av tio svenskar att de hade för avsikt att testa Amazon.se, enligt en undersökning från två forskare i Lund. Fyra månader senare hade mer än 12 procent av svenskarna provat, visar samma forskares nya studie.

Johan Anselmlsson och Burak Tunca, som gjort studien i samarbete med undersökningsföretaget Norstat, konstaterar att om det fortsätter i samma takt så kommer 50 procent av svenskarna och 70 procent av de som brukar handla regelbundet online att ha provat Amazon.se inom två år.

– Vi vill lära oss mer om effekterna av Amazons inträde på den svenska marknaden och konsumenters beteende. Målet är att ge vägledning i strategiska beslut till handlare och tillverkare som verkar, eller vill verka, på den nordiska marknaden, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Kundernas upplevelse är att e-handelsjätten har ett brett sortiment, låga priser och är framgångsrikt i allmänhet. Att hållbarhet, kompetens och kvalitet anses vara svagheter påverkar inte svenskarna vilja att testa Amazon.se.

Det som driver shoppingen är framför allt elektronik, men även gör-det-själv-prylar och kläder.

– Åsikterna om Amazons framgång har varit blandade sedan lanseringen, men än så länge är det svårt att bedöma framtiden. Å ena sidan är det förvånansvärt många som testat att handla, men å andra sidan har Amazon fördelar av att de finns i så många produktkategorier. Hade Amazon endast opererat i en kategori hade 12 procent varit en oerhört stark siffra, men nu måste vi avvakta och börja utvärdera deras prestationer i kategori för kategori, säger Johan Anselmsson som tillsammans med sin kollega kommer att presentera ytterligare en rapport i ämnet under våren.

Fakta

  • 12% av alla svenskar i åldern 16–74 år hade testat Amazon.se per den 30 mars
  • 16% av alla svenskar under 40 år hade testat Amazon.se per den 30 mars
  • 16% av alla som handlar minst en gång per månad hade testat Amazon.se per den 30 mars

Undersökningen bygger på 6 000 svenska onlineintervjuer som gjorts i augusti 2020 samt november 2020–mars 2021.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095