23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svensk Handel godkänner mobilt ID-alternativ

Freja eID är en mobil e-legitimation som kan användas för att identifiera sig online, men även i fysiska sammanhang. Svensk Handel har nu gett klartecken för Freja eID som ett alternativ för legitimera sig i butik.

Sedan tidigare är ID-metoden accepterad i ATG:s butiksnätverk. Användaren visar upp en säker ID-skärm med ID-foto, personnummer, namn och QR-kod som innehåller personnummer.

– Svensk Handel välkomnar initiativet och ser Freja eID som ett utmärkt komplement till fysiska id-handlingar, kommenterar Bengt Nilervall, näringspolitisk expert på branschorganisationen Svensk Handel.

Johan Henrikson, vd Freja eID Group, tycker att det är en logisk utveckling.

– Vi har ju redan digitaliserat identiteten och de flesta är vana att använda sin digitala identitet online. Att den digitala identiteten ska kunna användas även i fysiska sammanhang – istället för att bära runt på en plastbit – är en självklar utveckling.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|