23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Zalandos försäljning ökade rejält

Tillväxten blev stark för e-handlaren under andra kvartalet men rörelseresultatet minskade jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

E-handlaren starka tillväxt fortsätter och under räkenskapsårets andra kvartal steg GMV, Gross Merchandise Volume, med 40 procent till 3 787,8 miljoner euro att jämföra med en tillväxt om 33,7 procent under motsvarande kvartal i fjol då GMV-försäljningen landade på 2 706,1 miljoner euro. Omsättningen uppgick till 2 733,1 miljoner euro (2 034,7). 

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 184,1 miljoner euro för årets andra kvartal jämfört med 211,9 miljoner euro för samma kvartal i fjol.

Vid utgången av det andra kvartalet uppgick antalet aktiva konsumenter till 11,5 miljoner och Zalando uppger att fler än 10 miljoner aktiva kunder tillkommit under de senaste tolv månaderna. Även e-handlarens partnerprogram växer och när de första sex månaderna summeras var nära 4,700 fysiska butiker anslutna till Zalandos Connected Retail-program med försäljning via e-handlarens plattform.

Zalando upprepar tillväxtmål och den höjda prognosen för helåret och siar en GMV-tillväxt i spannet mellan 31 till 36 procent med ett justerat rörelseresultat om 400 till 475 miljoner euro.

Under fjärde kvartalet inleder Zalando samarbete med skönhetsjätten Sephora initialt på den tyska marknaden. E-handlaren har även lanserat e-handel i ytterligare sex länder och under juni och juli startade försäljning i Estland, Lettland, Litauen, Slovakien, Slovenien och Kroatien. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.073