23948sdkhjf

Rejäl digital medvind för Björn Borg som vänder till vinst

"Årets andra kvartal är vårt bästa andra kvartal i bolagets historia. Vi har aldrig omsatt mer och vi har aldrig varit mer lönsamma." Så sammanfattar Björn Borg vd, Henrik Bunge, andra kvartalet och första halvåret.  

Koncernens nettoomsättning uppgick till 162,8 miljoner kronor (148,0) under andra kvartalet, april till juni, vilket är en ökning med 10 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Rörelseresultatet förbättrades till 19,3 miljoner kronor jämfört med –13,4 miljoner.

För första halvåret, januari till juni, redovisar bolaget en nettoomsättning på 347,5 miljoner kronor jämfört med 319,9 miljoner kronor, en ökning med 8,6 procent. Bolaget gör en rejäl vinstökning och redovisar ett rörelseresultat på 41,7 miljoner kronor (–6,2).

Utöver ökad försäljning härleds den ökade lönsamheten bland annat till ökade bruttomarginaler tack vare minskade rabatter, ökad andel egen e-handel som bidrar til högre marginaler samt kostnadsbesparingar som påbörjades under förra året.  

Björn Borgs långsiktiga digitala fokus har gett resultat, skriver Henrik Bunge, i en kommentar. Omsättningen för egen e-handel samt e-tailers uppgick under första halvåret till 146,0 miljoner kronor jämfört med 104,0 miljoner under första halvåret i fjol, en ökning på 40,4 procent. Motsvarande siffra för andra kvartalet är 61,3 miljoner kronor (47,7).   

Den största utmaningen är Storbritannien som tidigare var bolagets största e-handelsmarknad. Men Brexit har ställt till det. Bättre går det ute i Europa. På den tyska marknaden ökade de digitala återförsäljarna omsättningen med 164 procent under kvartalet. 

Medan den digitala försäljningen har medvind, går det trögare för bolagets egna fysiska butiker. Fyra olönsamma konceptbutiker har stängt i Sverige och Nederländerna. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111