23948sdkhjf

Husdjurskedjan växer genom förvärv: "Otroligt viktigt steg i rätt riktning"

Zoo.se köper butikskedja med fem butiker i Norrland och mer än dubblerar därmed den fysiska närvaron.

Zoo.se förvärvar Djurmagneten med två butiker i Umeå samt en butik vardera i Örnsköldsvik, Piteå och Haparanda. Säljer Djurmagneten gör Linn Olofsson och Maria Nordin och affären beräknas slutföras under oktober månad. De tidigare ägarna fortsätter dock i bolaget i sina nuvarande roller.

De nyförvärvade butikerna skyltar om till Zoo.se och därtill meddelas att kedjan har för avsikt att växa ytterligare.

– Vi är stolta över den tillväxt bolaget har. Vårt mål är att finnas tillgängliga i hela Sverige och dessutom ha en av Nordens bästa e-handelserbjudanden. Expansionen i Norrland ser vi som ett otroligt viktigt steg i rätt riktning, säger Christer Åberg, arbetande styrelseordförande för Zoo.se i en kommentar.

Så sent som i maj i fjol bröt sig Djurmagneten loss från kedjan Djurmagazinet och lämnade franchiselivet för att driva butikerna i egen regi och under det nya namnet.

Duon har drivit butik tillsammans sedan 2002 då de tog över butiken Exotic Zoo i Umeå.

Enligt Västerbottens-Kuriren ska den befintliga butiken i Mariedal i Umeå nu byggas ut till från 1000 till 1 700 kvadratmeter 

– Vi ser en stor potential i att växa ännu snabbare tillsammans under det gemensamma varumärkesnamnet Zoo.se. Dels i befintliga butiker, men även etablera ytterligare butiker när rätt möjligheter ges, säger Linn Olofsson, vd på Djurmagneten i en kommentar.

I mitten av maj i år klev Zoo.se för första gången utanför Stockholm fysisk då kedjan öppnade en butik i Hälla handelsområde  i Västerås. Butiken blev den fjärde totalt då husdjurskedjan sedan tidigare har butiker i Bromma Blocks, Fältöversten och Sickla Köpkvarter i Stockholm. Med de senaste förvärvet har kedjan nio butiker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11