23948sdkhjf

Retaildagen: Kundupplevelse i fokus på sista milen

Retaildagen är här, och i år som ett hybridevent. Det vill säga, både i fysiskt format på Epicenter i Stockholm, men också live på vår plattform.  

Först ut av morgonens talare var Budbees kommunikationschef, Ann Sonne. Företaget Budbeesom agerar på den sista milen mellan handeln och kunden, pratade om den hårda kampen om den växande industrin. 

– Vi har trots vår unga ålder kommit upp i en viss storlek. Vår analys är att upplevelsen kommer att vara det viktigaste i beslutspunkten i hur en vill få hem produkten. Om man går tillbaka några år i tiden, kunde man får som alternativ att få produkterna hemskickat eller till ett ombud inom en vecka eller några dagar, säger Ann Sonne. 

Istället har Budbee valt att leveransen ska ske på kvällstid, och att kunderna själva ska kunna hålla kolla på transporten minut för minut genom att följa GPS-signaler.  

 Vi har en algoritm som räknar ut hur vi lägger våra rutter så att det blir optimalt flöde. Den räknar och ser om de finns något som kan göras bättre. Varje dag lär sig vårt system förarens rutt, det har också miljömässiga fördel. Det betyder att vi aldrig kör en kilometer i onödan, eftersom vi väljer den snabbaste rutten. 

Budbee har inga egna anställda som kör transporterna, utan har valt att samarbeta med åkerier som underleverantörer. Själva fordonsflottan i är i stort sett helt fossilfritt i Sverige och i Finland. 

 Miljö är superviktig för oss, vi satsar väldigt mycket på fossilfritt bränsle. Vi jobbar med elfordon där det finns möjlighet, cykelbud i innerstan och jobbar med biodiesel i främst de tyngre transporterna där det inte finns möjlighet att elektrifiera. 

Vad som är utmanande på sista milen, menar Ann Somme är att få infrastrukturen på plats. 

 När man tänker miljömässigt och fossilfria transporter är det utmanande, särskilt när det gäller tunga fordon, det finns helt enkelt inte fordon som klarar de kapaciteten. Då finns det biodiesel som är ett fossilfritt bränsle.  

Under morgonen diskuterades också kundupplevelse, e-handelns framfart och digitalisering inom handel. Mer går att se på plattformen:

Så tas live-video-shoppingen till nya höjder, Emma Lythell, vice försäljningschef på Bambuser. 

Live video -shoppingen har vuxit under pandemin, redan inom ett år estimerar man att det kommer vara en 25 miljarder dollar-industri. 

Kundupplevelse online – till vilket pris? Mattias Jacobsson vd på Jollyroom. 

Tre viktiga delar som Mattias Jacobsson nämner när det kommer till kundupplevelse är onsite, last-mile där kunder vill ha flexibilitet, samt after sale.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.047