23948sdkhjf

Matthandlaren ökar försäljningen

E-handlaren siar fortsatt god tillväxt.

Rugvista, som säljer mattor online, redovisar en nettoomsättning för det tredje kvartalet 2021 på 141 miljoner kronor (116). Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till ungefär 30 procent.

Det framgår av delårsrapporten.

Rörelseresultatet uppgick till 22,9 miljoner kronor (24,4) och rörelsemarginalen var 16,2 procent (21,0).

"Den minskade rörelsemarginalen drevs främst av ökad marknadsföringsinvestering samt att valutaeffekter inom övriga rörelsekostnader påverkade föregegående års period positivt", skriver bolaget.

Rugvistas lagersituation förbättrades under kvartalet med cirka 15 miljoner i ökat lagervärde.

"Detta gör att vi fortsatt står väl förberedda inför den viktiga högsäsongen. Trots att vi lyckades öka vårt lagervärde under kvartalet så har fortsatta störningar i Indien, på grund av Covid-19 pandemin och globala fraktutmaningar, påverkat vår förmåga att bygga lager helt enligt våra ambitioner", skriver vd Michael Lindskog.

I rapporten framgår att näthandlaren ser att tillväxten är olika stark marknader emellan och att tillväxttakten har avtagit på olika håll men e-handlaren är samtidigt övertygad om fortsatt god utveckling.

”Vi står nu inför årets viktigaste period där vi förväntar oss en naturligt hög efterfrågan men där vi möter utmanande jämförelsetal från Q4 2020. Vi är emellertid väl förberedda och redo att exekvera enligt vår kommersiella plan för att avsluta året starkt och fortsatt säkerställa en köpupplevelse i världsklass”, skriver Michael Lindskog vidare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078