23948sdkhjf

Tre sätt betalningsbranschen kan minska utsläppen

Gun-Marie Rinaldo på Tietoevry uppmanar betalningsbranschen att agera. Tekniken finns, betonar hon.

Det är hög tid för betalningsbranschen att göra vad vi kan för att minska våra utsläpp och bidra till att klara utsläppsmålen. Den globala uppvärmningen är ett reellt hot och EU-länderna har därför kommit överens om att mer än halvera sina utsläpp till 2030.

Det finns många saker betalningsbranschen kan göra för att bidra. Förutom generella åtgärder, som att resa mindre och använda färre fysiska utskrifter, listar vi här tre exempel som vi uppmanar branschen att se över.

  1. Tillverka betalkort av återvunnen plast eller andra material

Så länge fysiska kreditkort finns kvar så finns en hel del att göra för att göra dem mer klimatvänliga. Produktionen av ett plastkort orsakar betydande utsläpp. I Norge samarbetar till exempel Sparbanken och Tietoevry för att utveckla nästa generationens bankkort med återvunnen plast. Varje år utfärdas cirka tio miljoner kreditkort i Norge. Samtliga tillverkas av vanlig plast med höga koldioxidutsläpp som följd. Kort av återvunnen plast kan minska utsläppen med uppemot 75 procent. Det motsvarar 500 ton plast på tio år. I Sverige skulle effekten bli ännu större.

  1. Verka för ökat användande av digitala betallösningar

Som många andra branscher har det även i betalbranschen funnits en digital begränsning, ofta kallad "sista milen", som handlar om hur kunderna i sista köpsteget identifierar sig själva och genomför sitt köp. Historiskt har man använt plastkort med antingen magnetremsa eller chip.

Det finns i dag en mängd säkra lösningar för att betala med mobilen och helt digitalisera också denna "sista mil". Nästan alla nya betalmetoder kräver bara att köparen identifierar sig med en mobil enhet. Ändå använder bara ett fåtal procent av svenskarna i dag helt mobila lösningar, enligt undersökningar från bland annat Svensk handel – de allra flesta har fortfarande fysiska kort. Vi i betalningsindustrin har ett ansvar att erbjuda digitala alternativ till plastkort.

  1. Dela information om köpens koldioxidavtryck

Den största potentialen med elektroniska betalningar är information. Våra betalningsmetoder, kort, digitala plånböcker och applikationer sammanställer data om alla våra köp och betalningar. Därifrån är steget litet till att även sammanställa information om vilket koldioxidavtryck vi genererar genom våra köp. Det finns idag verktyg och funktioner som kan översätta våra transaktioner till koldioxidutsläpp. Det ger dessutom konsumenterna möjlighet kompensera sina utsläpp ekonomiskt.

Sammanfattningsvis finns det många saker betalningsindustrin kan göra för klimatet. De främsta framgångsfaktorerna är digitalisering och information. Tekniken finns. Låt oss ta vårt ansvar och bli ännu mer klimatsmarta.

 Gun-Marie Rinaldo, kundansvarig betalningsbranschen Sverige på Tietoevry

Artikeln är en del av vårt tema om DEBATT.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.095