23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Online Brands vill köpa Kitchenlab

E-handelsbolaget, som även driver Trendcarpet och Hatshop, har tecknat en avsiktsförklaring om att förvärva e-handelsbolaget Kitchenlab som även driver fysiska butiker.

Enligt avsiktsförklaringen ska köpeskillingen erläggas genom en kontant del om 25 miljoner kronor samt en emission av cirka 43,1 miljoner aktier i Online Brands, vilket innebär en utspädning om cirka 2 procent. Vidare ingår en möjlig tilläggsköpeskilling som är kopplad till utvecklingen under åren 2022 till 2024.

Kitchenlab säljer köksredskap och småel via e-handel och via fysiska butiker i Stockholm och Malmö.

Aktörens omsättning uppgick till drygt 45 miljoner kronor 2020 vilket var en tillväxt med 52,5 procent jämfört med 2019. Ebitda-resultatet uppgick till cirka 1,7 miljoner kronor 2020.

– Kitchenlab har de senaste åren tagit en stark position i Sverige på marknaden för exklusiv köksutrustning och tillbehör. Kundkretsen är stor, hängiven och består av både proffs och matlagningsintresserade privatpersoner. Vi ser fram emot att tillsammans med grundarna och ledningen i KitchenLab utveckla bolaget de kommande åren, avseende bruttomarginaler, lönsamhet, marknadspenetration och europeisk expansion. Vi är övertygade om att vår gedigna erfarenhet av lönsam pan-europeisk e-handel, tillsammans med Kitchenlabs expertis inom exklusiv köksutrustning, kommer utgöra en vinnande kombination framåt, säger Magnus Skoglund, vd, för Online Brands i en kommentar.

Online Brands driver Trendcarpet, som säljer mattor på nätet, samt internationell e-handel för hattar under varumärket Hatshop och i bolaget ingår även juvelerarbutiken John Victorin i Varberg AB.

– Vi är väldigt glada över att tillsammans med Online Brands kunna fortsätta vår framgångsresa med KitchenLab, och utveckla bolaget till en ledande europeisk e-handelsaktör inom vårt segment. Den samlade erfarenheten av entreprenörskap och internationell e-handel som finns inom Online Brands blir ett fantastiskt tillskott till vårt bolag, säger Simone Scalenghe, vd på Kitchenlab.

Online Brands är verksamt i 15 länder och huvudkontoret finns i Göteborg. E-handelsbolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094