23948sdkhjf

Handlare lurade kunder – Cdon tvingas betala 20 miljoner i kompensation

Cdon lovar att granska handlare som vill ansluta sig till plattformen ännu hårdare.

Cdons tillförordnade vd Allan Junge-Jensen har haft en svart vecka under "black week".

Efter att det visat sig att kunder under kampanjveckan köpt produkter från en handlare som är ansluten till Cdons plattform men sedan inte levererat några varor, tvingades e-handelsbolaget att agera. Handlaren i fråga har stängts av och Cdon har fått handskas med arga och besvikna kunder.

Sent i fredags gick Cdon ut med ett pressmeddelande där bolaget skriver att “problem relaterade till en handlares leveranser” kommer att påverka resultatet negativt under det fjärde kvartalet. Bolaget har tvingats reservera 15-20 miljoner kronor för att kompensera drabbade kunder.

”Vi tar vår position som den ledande nordiska marknadsplatsen på största allvar och av det skälet kommer vi att se till att våra kunder blir kompenserade fullt ut. Vi vill att våra nuvarande och framtida kunder ska uppleva shoppingen på Cdon som säker och den här händelsen har gjort oss ännu mer fast beslutade att skydda våra kunder och se till att handlare på Cdons plattform granskas ännu mer mer noggrant så att de möter vår högkvalitativa standard”, skriver Allan Junge-Jensen, i pressmeddelandet riktat till aktieägarna.

Aftonbladet berättar om en kund som köpt en läsplatta och hörlurar från två olika mobilföretag via Cdon. När han skulle hämta paketet möttes av han hos ombudet av ett svart kuvert med en rabattkod och ett meddelande om att leveranserna var försenade.

På sajten Prisjakt strömmar också rapporter in från missnöjda kunder som fått hem de svarta kuverten men inga varor. Kuverten kommer från två olika mobilföretag som har liknande företagsnamn. Reklambladen innehåller samma text.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078