23948sdkhjf

Jollyroom spränger 2-miljardersvallen och förbereder expansion

Jollyroom, som säljer barn- och babyprodukter på nätet, avslutade sitt räkenskapsår 2020 med en omsättning på 1 770 miljoner kronor, en ökning med 300 miljoner jämfört med året innan. Nu meddelar bolaget att omsättningen i oktober passerade 2 miljarder kronor på rullande 12-månadersbasis, det vill säga från oktober 2020 till oktober i år. För räkenskapsåret 2021 kommer bolaget att omsätta över 2 miljarder.

Det tog bolaget, som startades 2010, sju år att nå en total omsättning på en miljard kronor och ytterligare fyra år att nå 2 miljarder. Sverige är fortsatt en stark tillväxtmotor. Omsättningen har under rullande tolv månader ökat med 25 procent. Det betyder att hemmamarknaden snart når 1 miljard kronor i omsättning. Under det innevarande räkenskapsåret räknar Jollyroom med att passera 950 miljoner kronor i Sverige. 

Vi ser speciellt god tillväxt inom kategorin barnvagnar och bilstolar, där en stor andel av våra inköp sker direkt från fabriker i Asien. Detta möjliggör att vi kan möta kundens behov med ett relevant lagerfört sortiment samt till väldigt konkurrenskraftiga priser, säger Marina Davarinou, som är operativ chef på Jollyroom sedan i somras. 

Jollyroom verkar i Norden, Tyskland och Österrike, men har planer på att expandera till fler marknader. På sikt vill bolaget etablera sig i hela Europa, enligt vd Mattias Jacobsson.

– I nästa steg undersöker vi den baltiska marknaden, Nederländerna och Polen. Dessa länder kan vi nå från dagens logistikcenter till en acceptabel leveranskostnad och leveranstid. På sikt måste vi dock öka med ytterligare ett lager – vi behöver 500 miljoner kronor i försäljning utanför Norden innan vi kan sätta spaden i jorden för ett europeiskt lager, säger Mattias Jacobsson, och tillägger att bolaget under de kommande två åren vill  investera 100 miljoner kronor i "ytterligare" automatisering och it-lösningar.

Målet för 2023 är en omsättning på 3 miljarder kronor och 2030 är siktet inställt på att omsätta 10 miljarder kronor årligen.

– Onlinemarknaden kommer oavsett att växa de närmaste tio åren och vi vill med hjälp av investeringar och skalfördelar ta marknadsandelar, säger Mattias Jacobsson.

Men för stunden pågår en intensiv julhandel.

– Under december månad sänder vi 25 000 paket per dygn och vi kan ge 'full gas' under hela julhandeln. Tidigare i år har vi behövt 'bromsa' försäljningen respektive begränsa kundefterfrågan, med hänsyn till vår kapacitet. I år får vi möjligheten att glädjas, över att kunna maximera servicegraden, säger vd Mattias Jacobsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079