23948sdkhjf

H&M: ”Försäljningen tillbaka på samma nivå som fjärde kvartalet 2019”

H&M-gruppens nettoomsättning ökade med 11 procent under det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal, september till november, i lokala valutor. Omräknat till svenska kronor ökade nettoomsättningen med 8 procent och uppgick till 56 813 miljoner kronor (52 549) under fjärde kvartalet 2021.

”H&M-gruppens starka återhämtning fortsätter. Kunderna visar att de uppskattar kollektionerna och möjligheten att handla var, när och hur de önskar. Trots fortsatta restriktioner och negativa konsekvenser av pandemin var H&M-gruppens försäljning i lokala valutor tillbaka på samma nivå som i fjärde kvartalet 2019”, skriver H&M-gruppen i ett pressmeddelande.

Mode- och inredningskoncernen inledde kvartalet med att tvingas hålla cirka 100 butiker tillfälligt stängda främst i Sydostasien. Vid kvartalets utgång var cirka 115 butiker tillfälligt stängda främst i Österrike och Slovakien.

För räkenskapsåret 2021 ökade nettoomsättningen med 12 procent i lokala valutor och omräknat till svenska kronor ökade nettoomsättningen med 6 procent till 198 967 miljoner kronor (187 031).

Bokslutskommunikén, 1 december 2020 – 30 november 2021,  publiceras den 28 januari 2022.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.173