23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nya konkurrenter tänker knapra marknadsandelar: ”Vi ska växa rejält”

De nya så kallade Q-handelsbolagen växer snabbt och tänker knapra marknadsandelar från dagligvaruhandeln. "Vi ska växa rejält", säger Sofia Gunnmo, chef för Foodora Market.

De nya så kallade Q-handelsbolagen har med små plocklager i centrala stadslägen vuxit i en rasande takt under pandemin. Med sortiment på omkring 2 000 artiklar kan aktörerna leverera allt från diskmedel till färskvaror och vara på plats vid kundernas dörr på under en halvtimme.

Kunderna lägger beställningarna i bolagens appar och anställda i aktörernas lager plockar ihop ordrarna. Därefter levereras de via företagets kurirer, ofta på cykel. Aktörerna har funnits länge inom restaurangbranschen och logistikkedjorna finns därför redan på plats.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157