23948sdkhjf

Svag julhandel drog ned försäljningen för Hövding

Satsar under 2022 på geografisk expansion, med fokus på västra Europa.

Under det fjärde kvartalet såldes 29.353 Hövdingar, en minskning på 13 procent jämfört med samma kvartal året innan. För helåret såldes samma antal Hövdingar som 2020, trots att det såldes 24 procent färre Hövdingar i Tyskland som en följd av avslutat samarbete med bolagets tyska distributör.

Enligt Hövdings nytillträdda vd Sofia Svensson påverkades försäljningen i det fjärde kvartalet av en svagare julhandel än förväntat.

"Vi går därmed in i 2022 med högre lagernivåer än vanligt hos våra återförsäljare", skriver vd Sofia Svensson i rapporten.

Nettoomsättningen uppgick till 50,3 miljoner kronor (52,7) och ebitda-resultatet blev -9,1 miljoner kronor jämfört med -5,7 miljoner kronor motsvarande kvartal föregående år.

Resultat efter skatt blev -9,9 miljoner kronor (-7,4).

Nettoomsättningen uppgick till 50,3 miljoner kronor (52,7).

Under kvartalet redovisas två engångsposter i form av ett slutavtal med den tidigare tyska distributören och kostnader för vd-byte om sammanlagt 5,7 miljoner kronor.

"Målsättningen för 2022 är geografisk expansion, för att säkerställa Hövdings långsiktiga tillväxtambitioner. Fokus är västra Europa där Frankrike och Benelux bedöms ha gynnsamma och snarlika förutsättningar som Hövdings hemmamarknader Sverige och Danmark", skriver Sofia Svensson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062