23948sdkhjf

Störningar i leverantörsled och minskad efterfrågan tynger Footway

Vinstvarnar inför första kvartalet och siar att försäljningen kommer minska med 100 miljoner kronor.

Footway har under inledningen av 2022 upplevt fortsatta störningar i leverantörsledet och minskad efterfrågan på bolagets produkter.

Det skriver Footway i en marknadsuppdatering.

”Störningarna och den minskade efterfrågan kommer att påverka försäljning och resultat för det första kvartalet 2022. Footway Group uppskattar att kvartalets försäljning kommer minska med 100 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal 2021 och att rörelseresultatet (ebita) minskar med cirka 25 miljoner kronor”, skriver bolaget.

De främsta orsakerna till den minskade efterfrågan är enligt Footway en tillfällig brist på så kallade topprodukter – storsäljande och snabbrörliga produkter som bidrar till såväl konverteringsgrad som marknadsföring och försäljning av andra produkter. En relativt kall vinter har också inneburit ett senare säsongsskifte än föregående år, enligt bolaget.

För att säkerställa utvecklingen i enlighet med bolagets tillväxtplan och förvärvsstrategi har styrelsen, som tidigare kommunicerat, beslutat om en företrädesemission på cirka 150 miljoner kronor, där huvudägare undertecknat teckningsåtaganden om 101 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Motonets nästa jättevaruhus till Örebro – ”Ett toppenläge”
Babykrisen lämnar ett tomrum: ”Vi följer utvecklingen noga”
Uppåt för apoteksbranschen men lönsamheten är låg
A Day’s March öppnar nytt på Södermalm
Här är Årets köpmän på Pressbyrån och 7-Eleven
Kjell & Company öppnar, stänger och flyttar
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.125