23948sdkhjf

Kraftig nedgång i e-handeln

Ny undersökning visar nedgång i e-handeln.

Jämfört med föregående år har e-handeln kraftigt minskat under mars månad.

Minskningen uppgår till 17 procent, enligt Svensk Handels e-handelsindikator. Inkluderar man även svenska konsumenters köp från utländska e-handelsaktörer sjönk omsättningen med 18 procent.

Minskningstakten är den samma som under februari, uppger Svensk Handel i ett pressmeddelande.  

Ett skäl till nedgången som man ser när man jämför 2022 mot fjolåret, är den kraftiga uppgång som e-handeln mötte under 2021. 

– E-handeln kommer under hela 2022 att behöva brottas med de mycket höga jämförelsetalen från 2021. Utan pandemin kan man inte vänta sig nya försäljningsrekord på kort sikt inom e-handeln och det mesta talar för att omsättningen blir lägre i år än 2021. Det hindrar dock inte att e-handeln, som nu i mars, faktiskt steg med drygt 2 miljarder kronor jämfört med månaden innan, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062