23948sdkhjf

Ny undersökning visar optimism för fysiska butiker

Retailbarometern visar stor framtidstro för den fysiska handeln.

I retailbarometern som fintechbolaget Adyen ligger bakom lyfts en optimism för framtiden fram inom den fysiska handeln, berättar bolaget om i ett pressmeddelande.

– Efter två år av pandemi pekar alla siffror på ett stort sug bland konsumenter att återvända till butikerna. Men deras erfarenheter av smidig näthandel ställer samtidigt nya krav på handlare att känna igen och bemöta sina kunder lika bra oavsett vilken kanal de möter dem i, säger Tobias Lindh, vd för Adyen, i en kommentar.  

Mer än tre fjärdedelar av de handlare som deltagit i undersökningen förväntar sig att växa med 20 procent eller mer under 2022.

56 procent av svenskarna som besvarat undersökningen säger att de i framtiden kommer att välja att handla hos återförsäljare som använder teknik för att ge en bättre kundupplevelse, och fler än hälften uppger sig vara mer lojala mot återförsäljare som låter dem köpa saker på nätet och göra eventuella returer i butik.  

Annat som framkommer i undersökningen är att de svenska handlare som redan idag tillämpar unified commerce (teknisk lösning där olika fysiska och digitala kanaler lever sida vid sida) räknar 81 procent att växa med 20 procent eller mer under 2022, och att det är de handlare som använder sig av tekniska lösningar som också har störst framtidstro.  

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063