23948sdkhjf

Efterfrågan på festkläder lyfte Bubbleroom

E-handlaren inledde året med ökad försäljning och stärkt resultat.

Under årets första kvartal ökade Bubbleroom försäljningen med 30 procent och nettoomsättningen, exklusive avvecklad B2B-verksamhet, uppgick till 92,9 miljoner kronor (71,5). Omsättningsökningen inklusive avvecklad B2B-försäljning uppgick till 22,8 procent.

Rörelseresultatet, EBITDA, uppgick till –3,8 miljoner kronor (–4,9). Det framgår av bolagets delårsrapport för januari till mars.

Bruttoresultatet ökade med 33,8 procent till följd av högre försäljningsandel av egna varumärken och högre andel fullprisförsäljning, skriver bolaget i rapporten.

Ökade priser för både frakt och drivmedel har parerats med att lejonparten av försäljningen numera, enligt en strategi att minska minska andelen externa varumärken, består av plagg av egen design vilket enligt bolaget möjliggör en flexibilitet att snabbt förändra priserna till kund.

”Vi ser även, trots kristider, att efterfrågan på festklänningar har ökat markant under kvartalet, i synnerhet inom bröllopssegmentet (brud-, tärn- och bröllopsgäst- klänningar). Efter två års isolering, ser vi att det finns ett uppdämt behov att få visa sin kärlek till varandra inför sin familj och vänner. Vi är glada och stolta att så många kunder väljer våra kläder, för de finaste stunderna i livet”, skriver bolagets vd Ville Kangasmuukko Nordström i rapporten.

Bubbleroom har också påbörjat en byggnation av ett nytt automatiserat lager, studio och huvudkontor.

Bolaget har också flyttat en del av lager- och logistiklösningen till Zalandos egna lager, på grund av framtida expansionsplaner utanför Norden.  

– Vi har intensifierat utvecklingstakten under kvartalet, med fokus på implementation av vårt nya automatiserade robotlager, lanseringen av sex nya marknader på Zalando-plattformen samt systemutveckling för att erbjuda digitala kundreturer. Dessa projekt kommer realiseras under innevarande år, och trots att vi kortsiktigt investerar i vår framtida affär, så lyckades vi stärka vårt underliggande resultat gentemot föregående år, säger Ville Kangasmuukko Nordström vidare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.411