23948sdkhjf

Fin inledning på året för Synsam: ”Potentialen för en ökad butikspenetration bedöms som god”

Försäljningstillväxten landar på 15 procent för första kvartalet och resultatet förbättrades.

Optikkedjan Synsam redovisar ett EBITDA-resultat på 293 miljoner kronor för det första kvartalet 2022 (239).

Ebitda-marginalen blev 24,4 procent (22,8). Ebita-resultatet uppgick till 178 miljoner kronor (143). Rörelseresultatet (ebit) blev 142 miljoner kronor (107).

Nettoomsättningen uppgick till 1 186 miljoner kronor (1.034). Den organiska tillväxten uppgick till 12,3 procent (17,3). Bruttomarginalen blev 79,3 procent (76,2). Resultat efter skatt blev 99 miljoner kronor (-12) och resultatet per aktie uppgick till 0:66 kronor (0:17).

Synsam prioriterar att växa verksamheten organiskt. En viktig del i tillväxtstrategin är att löpande utveckla befintliga butiksformat samt att förtäta butiksnätverket på befintliga geografiska marknader, det vill säga Sverige, Norge, Danmark och Finland”, skriver bolaget i rapporten.

Kärnan i omnikanalstrategin är att kunden står i fokus. Potentialen för en ökad butikspenetration bedöms som god och under det första kvartalet 2022 öppnades 9 nya butiker i koncernen vilket innebär att den ökade etableringstakten som inleddes i det fjärde kvartalet 2021 har bibehållits. Expansionsmöjligheterna på den finska marknaden har varit särskilt gynnsamma vilket har bidragit till att sex nya butiker har etablerats i det första kvartalet 2022 från den bas om 37 butiker som fanns vid utgången av 2021, säger vd och koncernchef Håkan Lundstedt i en kommentar. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097