23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lägre omsättning i e-handeln – men pandemieffekt håller i sig

Svensk Handel har släppt sin e-handelsindikator för april.

Andelen av konsumenterna som e-handlar har sjunkit sedan fjolårets april, då siffran var 72 procent i jämförelse med årets 70 procent.

Men om blicken riktas mot pandemiåret 2020:s siffror så har andelen e-konsumenter ökat, enligt e-handelsindikatorn. 

E-handelns omsättning minskar med 15 procent sedan april 2021. Totalt från januari till och med april i år har e-handelsomsättningen minskat med 14 procent jämfört med ifjol. 

– E-handelns omsättning fortsätter att falla tillbaka från höga nivåer men ligger fortfarande markant högre än före pandemin. Jämför vi med januari och februari 2020 så är e-handelsomsättningen runt 70 procent högre i april 2022. Sjunkande tillväxttal jämfört med 2021 är dock det mest sannolika för resten av året, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i en kommentar. 

Något annat som konstateras i indikatorn är att det genomsnittliga köpbeloppet för konsumenterna har minskat med 16 procent under april månad jämfört med fjolårets siffror. 

De lägre genomsnittliga köpbeloppen är fortsatt huvudförklaringen till nedgången i e-handelns omsättning, medan andelen av befolkningen som e-handlar i stort sett ligger kvar på de höga nivåer som rådde i början av pandemin. Det betyder att beteendeförändringen från pandemin än så länge kvarstår, men att man nu blandar mer mellan fysisk butikshandel och e-handel, säger Johan Davidson i ett pressmeddelande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.184|instance-web01