23948sdkhjf

Stilindex: Modehandelns uppgång fortsätter

Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 36,1 procent i maj jämfört med motsvarande månad föregående år. Försäljningen i skohandeln ökade med 39,9 procent. Det visar färska siffror från Svensk Handel. 

Det är fjärde månaden i rad som modehandeln ökar försäljningen. Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, nämner ett uppdämt behov efter pandemin, en tillbakagång till arbetsplatserna och sociala sammankomster som studentmottagningar och midsommar som faktorer till uppgången.

Vi gläds över att modehandelns starka trend fortsätter. Att klädhandeln nu uppvisar positiva siffror jämfört med 2019 är ett enormt styrkebesked för en bransch som på många sätt och vis var nere för räkning under stora delar av pandemin, säger Mats Hedenström, i en kommentar.

Men den ökade inflationen och störningar i leveranskedjorna kan ställa till det för modebranschen.  

– Det finns en påtaglig oro för att tuffare månader är att vänta, säger Mats Hedenström.

Butiker och e-handel Maj 2022-2021 Maj 2021 - 2019 Ackumulerat 2022-2021 Ackumulerat 2022-2019
Kläder

36,1 %

14,4 % 31,0 % 3,5 %
Skor 39,9 % -3,9 % 25,2 % -20,8 %

Källa: Svensk Handel 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Kliver av vd-posten hos e-handlaren efter tre år
Dramatisk konkursökning i handeln
1 500 tjänster försvinner från H&M: ”Merparten i Sverige”
Sthlm Blvd inviger i Täby centrum
Välas utbyggnad oroar cityhandeln
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.158