23948sdkhjf

Byggmax minskar försäljningen – men ökar i vissa segment

Byggmax försäljning minskade med 10 procent i det andra kvartalet jämfört med motsvarande period i fjol.

Jämfört med andra kvartalet 2019, det vill säga före pandemin, steg den med 42 procent.

– Jämfört med förra årets rekordnivå minskade försäljningen av produkter relaterad till större investeringar i hemmet, t ex växthus, pool och uterum, medan vi i år slog nya försäljningsrekord för t ex trädgård, färg, golv och förvaring. Varuförsörjningen var totalt sett god, hjälpt av ett medvetet beslut att höja lagernivåerna under årets högsäsong, skriver vd Mattias Ankarberg i delårsrapporten.

Koncernens jämförbara försäljning minskade med 16,6 procent jämfört med i fjol.

– I nuvarande marknadsläge, med en mer avvaktande och framför allt mer prismedveten konsument, gynnas vi starkt av vår lågprisposition. I andra kvartalet slog vi försäljningsrekord i både flera prioriterade produktkategorier och inom e-handel, samtidigt som vi fortsatte att ta marknadsandelar, skriver vd:n.

Byggmax öppnade fyra nya butiker i det andra kvartalet, och flyttade också fyra butiker till nya lägen. Butik 3.0, som innebär ett koncept med bredare utbud av kategorier och bättre kundupplevelse, utgör nu 89 procent av butiksportföljen jämfört med 49 procent för ett år sen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Kliver av vd-posten hos e-handlaren efter tre år
Dramatisk konkursökning i handeln
Fristående kedja blir ny medlem hos Bolist
1 500 tjänster försvinner från H&M: ”Merparten i Sverige”
Sthlm Blvd inviger i Täby centrum
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.11