23948sdkhjf

Svagt marknadsläge för hemmafixkedjan i juli

Clas Ohlsons försäljning gick ner i juli, trots försök att parera den sjunkande köpkraften med marknadsaktiviteter.

Clas Ohlsons totala försäljning sjönk med -4 procent under juli.  

Den organiska försäljningen sjönk med 7 procent. Här låg konsensus på -0,4 procent. 

Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 2 procent under månaden, mot väntade +3,3 procent. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 225 (229). 

I Sverige var den organiska försäljningen 4 procent ner. Organiskt sjönk försäljningen i Norge med 10 procent, i Finland var den ner 8 procent organiskt och regionen utanför Norden visade en minskning på 5 procent. 

– Marknadsklimatet i juli månad var svagt. I ljuset av inflation och ett mer osäkert omvärldsläge var kunderna mer avvaktande. Vår satsning på en stark säsong med större lager av relevanta sommarprodukter föll inte ut som förväntat. Vi har arbetat intensivt med att parera för de skiftande förutsättningarna på marknaden men trots mer omfattande kampanjaktiviteter och marknadsföring på samtliga försäljningsmarknader, med bland annat prissänkningar på säsongsprodukter, minskade vår totala försäljning med fyra procent, medan försäljningen online ökade med två procent. Inte minst den norska marknaden var fortsatt svag med en minskad försäljning om tio procent jämfört med föregående år. I likhet med marknaden i stort ser vi också hur högre inköpspriser, liksom högre transportkostnader, nu får tydligare genomslag efter att tidigare i större utsträckning kompenserats av mer gynnsamma valutaeffekter. Vi ser nu fram emot den viktiga höstsäsongen med ett relevant sortiment med prisvärda produkter och har fortsatt fullt fokus på vår tillväxtplan, säger Clas Ohlsons koncernchef Kristofer Tonström i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094