23948sdkhjf

Rights & Brands bygger framgång för varumärken

Det finns många lyckade exempel på hur olika varumärken kan samarbeta och skapa lyckade affärer. Modeföretaget Dedicated tillsammans med Beatles, Åhléns med Karin och Carl Larsson, Granit med designern Stig Lindberg.

Företaget Rights & Brands är agent för en rad välkända varumärken inom konst, design och barnkaraktärer och specialister på att hitta dessa samarbeten.

– Vårt jobb handlar om att skapa samarbeten och koncept med varumärken, okända eller kända, genom att bredda dess existerande produktserier med de varumärken eller IP´n, Intellectual Properties, som vi representerar, säger  Anna Svenman, Retail & Sales Manager på Rights & Brands och fortsätter: –”Våra” varumärken har ofta sina egna befintliga målgrupper, kalla det ”fanbase”, som skapar ett mervärde för produkterna, via storytelling och säljande design. Vi säger ofta att ett plus ett blir tre.

Rights & Brands varumärken har en stark nordisk förankring, till exempel Mumin, Ilon Wikland (illustrationer till Astrid Lindgrens böcker), Carl Larsson, designern Stig Lindberg, Bamse med flera, och kopplingen finns till levande verk och historier som finns i böcker, litteratur, film, utställningar, TV-serier, konst och design.

– Ta till exempel Tove Jansson och Mumin eller Karin och Carl Larsson, de är tidlösa, säger Anna Svenman. Det kan vara allt från att göra återkommande kollektioner till att ta fram några få produkter som är unika med ett befintligt sortiment för att göra skillnad i sitt erbjudande. Vi ser också ett ökat intresse för limiterade kollektioner med färre artiklar eller om det är kopplad till säsong eller högtider i syfte att skapa uppmärksamhet och happeningens kopplat till sitt eget varumärke.

Konceptet kan även sys ihop med produkter som stärker erbjudandet till kund från externa leverantörer som Rights & Brands samarbetar med i andra kanaler. – Det handlar om att maximera synligheten och merförsäljningen i butik och skapa koncept som även innefattar andra externa leverantörer under samma varumärke, fortsätter Anna Svenman:

– För att få en härlig kundupplevelse i samband med lansering av kollektionen så involveras/stöttar Rights & Brands i lanseringsplanen som kan innefatta event, PR-seeding, Meet & Greet med karaktärerna samt till exempel live-shopping genom e-Com. Vi rådgör och skräddarsyr varje lansering i samråd med våra kunder/licenstagare. Det betyder hela vägen från att skapa idé, design, go to market och koncept i retail.

Ett spännande samarbete som initierats av Rights & Brands är mellan designern Stig Lindberg och retailkedjan Granit.

– Det är ett unikt samarbete där man förenat Stig Lindbergs ikoniska mönster med Granits egen färgskala på produkter designade av Granit, understryker Anna Svenman. I samråd med Granits inköps- och designteam kom idén att Stig Lindbergs varumärke passade Granits behov av att skapa en unik kollektion för olika målgrupper och försäljningskanaler bäst, men även för de mest inbitna Stig Lindberg-fansen.

En ständig aktuell fråga är hur dagligvaruhandeln lyckas (eller misslyckas) med att skapa en matupplevelse i butiken, en matupplevelse som ska hjälpa kunderna att handla. Vad har Rights & Brands för tankar kring detta?

– Flertalet av våra varumärken har storytelling/design och tradition utifrån högtider,  födelsedagar, dukade bord både ute och inne, odling och självförsörjning med mera, säger Anna Svenman och fortsätter:

– Vi tror på koncept som sammanför food och non-food. Här ser vi framför oss dagsaktuella teman, samt det dukade bordet i sin helhet. Ett drömkoncept vore en dagligvarukedja som ger dig en Carl och Karin Larsson jul eller en kräftskiva - paketerat och klart från maten till dukningen.

”Ett samarbete med oss ger andra varumärken access till värden som är universella och lika relevanta idag som i historien. Kampanjerna och produkterna lever vidare i andra kanaler helt enkelt.”

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141