23948sdkhjf

E-handeln fortsätter sjunka – dock från höga nivåer

Mellan januari och juli i år har omsättningen från svenska e-konsumenter sjunkit med 14 procent från svenska aktörer, och med 16 procent om även utländska aktörer inkluderas.  

Omsättningen under juni har sjunkit med 20 procent för e-handel inom Sverige och 22 procent i utländsk och svensk e-handel, jämfört med samma period i fjol.

 Det visar Svensk Handels e-handelsindikator. 

 E-handelns omsättning fortsätter ner från höga nivåer. Att pandemirestriktionerna är avvecklade fortsätter förstås att spela roll för e-handeln när vi jämför med föregående års försäljning. Men nu adderas även effekterna av att hushållen håller hårdare i plånboken när inflationen är rekordhög och räntorna stiger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i en kommentar. 

Att konsumenterna håller hårdare i plånboken påverkar också de genomsnittliga köpbeloppen. 

  Det genomsnittliga köpbeloppet per konsument minskade med hela 21 procent i juni jämfört med samma månad 2021. Minskningen i juli blev något mindre, 10 procent lägre jämfört med 2021. Det är därmed främst de lägre genomsnittliga köpbeloppen som driver den totala omsättningsminskningen i e-handeln, kommenterar Johan Davidson. 

Apotektsvaror går fortfarande starkt i e-handeln, en kategori där 44 procent av de som konsumerat online handlat under juni.

Kläder och skor är en annan kategori som går starkt, där samma andel varit 40 procent under samma period. 

Alkohol och biltillbehör är de kategorier som går sämst i e-handeln, där 4 respektive 5 procent av e-konsumenterna har handlat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109