23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nya cookieregler – marknadsförarna tvingas tänka om

I framtiden kan konsumenterna få mer makt över sin data, och retailbolag kan behöva tänka om i sin marknadsföring.

Just nu förbereds en uppdatering i EU-reglerna kring Digital Services Act, Digital Market Act och e-privacy, som kan komma att påverka hur retailbolag marknadsför sig mot konsumenterna. Reglerna ska vara klubbade senast 2023, och förväntas inte vara gällande innan 2024.

Hur bolag får använda sig av konsumenters eller webbplatsanvändares data har behandlats på EU-nivå flera år, och det finns regleringar på att samtycke måste inhämtas innan bolag samlar data om en konsument. Tidigare i år antog EU-kommissionen ”Digital Service Act Package” som syftar till att reglera den tidigare förhållandevis oreglerade digitala marknaden. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.178|instance-web01