23948sdkhjf

En av tre svenskar ångrar köp: “Måste bli svårare att välja kreditbetalning” 

Elektronik, möbler och kläder är de vanligaste produkterna att handla på delbetalning. Den vanligaste orsaken (hos 53 procent av konsumenterna) är att konsumenten valt delbetalning som alternativ för att man inte haft råd att betala hela summan direkt.  

För 17 procent av konsumenterna har delbetalning blivit en vana, och 31 procent tycker att det är enkelt och flexibelt.  

Det visar siffror som marknadsundersökningsföretaget Yougov har tagit fram på uppdrag av privatkonomiappen Anyfin. 

Med utgångspunkt i undersökningen tycker Anyfin att andelen svenska konsumenter med någon form av osäkrad kredit (37 procent) är för hög. 

–  Detta är oroväckande siffror och jag ser en risk att ännu fler tar osäkra krediter då fler inte har råd att betala sina köp direkt. Det blir tydligt att det behöver bli svårare att välja kredit som betalningsalternativ, säger Joel Fransson, Global CRM-chef och ekonomihälsoexpert på Anyfin i en kommentar.

En av tre svenskar har någon gång ångrat ett onlineköp på grund av att det har påverkat privatekonomin negativt, visar undersökningen vidare. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Facket kritiserar Dollarstores arbetsmiljö
MQ Marqets Ingvar Larsson om resultatet: ”Vi har hittat vår position”
MQ Marqet når över miljarden
Här väntar ny sportsatsning om 900 kvadratmeter
Utmanande kvartal för BHG – redovisar förlust
H&M planerar minska med 100 butiker netto
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.11