23948sdkhjf

Johan Augustsson lämnar Lidl – Jakob Josefsson ny Sverigechef

Augustsson: ”Rätt läge att lämna över stafettpinnen till nästa generations ledare.”

Efter 20 år på Lidl lämnar Johan Augustsson lågpriskedjan. Ny Sverigechef blir Jakob Josefsson som idag är chef över kedjans verksamhet i Estland och Lettland. Det meddelar Lidl i ett pressmeddelande.

Johan Augustsson har sedan han började på Lidl Sverige i december 2002 haft flera olika roller i bolaget. 2018 blev han Sverigechef och därmed ytterst ansvarig för verksamheten i Sverige. Under hans ledning har den tyska livsmedelskedjan bland annat nått milstolpen 200 svenska butiker. I augusti firade Lidl att kundklubben Lidl Plus är uppe i över en miljon användare. 

– Det har varit otroligt utvecklande att få vara med och bygga Lidl Sverige till den position vi har idag. När vi etablerade oss i Sverige sågs vi, av vissa, som en frisk fläkt på marknaden och av andra som en liten internationell aktör. Genom att utmana oligopolet har vi bidragit till att förändra både bilden av oss och den svenska livsmedelsbranschen och bidragit till ökad valfrihet för konsumenterna. Vi har vind i seglen och idag ser vi hur allt fler väljer oss. Kunderna uppskattar att vi tar strid för bra mat till ett bättre pris, speciellt i dessa tider av stigande matpriser, säger Johan Augustsson.

Augustsson hänvisar till att det nu finns en solid plattform att växa vidare utifrån och att det därför är rätt läge att lämna över stafettpinnen till nästa generations ledare.

– Jag ser fram emot att få ägna mer tid åt min familj och känna den frihet det innebär att inte veta vad jag ska göra imorgon.

Han efterträdare heter Jakob Josefsson. Han startade karriären hos Lidl Sverige som trainee och har haft flera roller inom bolaget, senast som ansvarig och landschef för Lidl i både Estland och Lettland.

Jakob Josefsson tillträder som Sverigechef den 1 november 2022. Han kommer att arbeta parallellt med Johan Augustsson under september och oktober.

– Lidl Sverige har en stark potential att växa ytterligare och ta marknadsandelar från konkurrenterna. Johan har byggt ett starkt, framgångsrikt team som det ska bli spännande att få bli en del av och tillsammans arbeta för fortsatt tillväxt. Nu ska vi få ännu fler konsumenter att upptäcka att Lidl har det bästa erbjudande för konsumenter som uppskattar god mat av hög kvalitet utan att det gräver ett djupt hål i plånboken, säger Jakob Josefsson.

Artikeln är en del av vårt tema om På nytt jobb.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125