23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Aster vill skapa hållbar e-handel – tillsammans

Aster är ett statligt hållbarhetsinitiativ där cirka 70 aktörer är anslutna. 

Aster (Alliance for Sustainable E-commerce) startades hösten 2021 och syftet är att skapa förutsättningar för Sverige att bli först i världen med en konkurrenskraftig, effektiv och hållbar e-handel.

Organisationen erbjuder stöd i projektledning och vill också vara en neutral medlare i e-handelsfrågor. 

Aster samarbetar med retailers, transportörer, akademi, städer, kommuner och många fler, som kan få stöttning, bland annat hjälp med att söka statliga medel. Inom Alster-teamet finns medarbetare både med forsknings- och projektledarekompetens.

– Vi skapar en hållbar e-handel tillsammans. Det finns inga konkurrenter, bara nytta i att vara del i hur man tar fram bättre lösningar för framtidens e-handel. Ensam är inte stark och alla har sina egna expertområden. Vi vill sänka tröskeln för att arbeta tillsammans för en hållbar e-handel, sa Josephine Darlington, chef för Aster, på scenen under Retaildagen. 

Aster finansieras av Vinnova och Energimyndigheten.

Åtta olika delar ingår i arbetet med att skapa en mer hållbar e-handel: Försörjning och logistik, konsumtion och livsstil, förpackningssystem, dynamisk leverans, leveransplatser, samordnad distribution, stadsplanering och returhantering. 

– Att förändra e-handeln kräver ett nytt system, nya affärsmodeller och mycket samarbete, säger Josephine Darlington.

Retaildagen Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.166