23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

De är bäst på omnikanal

När 277 nordiska företag granskats korades Ikea till Sveriges bästa detaljhandlare, följt av H&M och Kjell & Company.

Tävlingen, som arrangerades av konsultföretaget Impact, baseras på undersökningen Omnichannel Index 2022, som tas fram varje år av Impact.

I år granskades 277 nordiska företag på 65 parametrar med målet att skapa en sammanhållen kundupplevelse mellan fysiska butiker och e-handel.
– De bästa svenska företagen i årets undersökning ligger klart före konkurrenterna när det gäller att ge kunderna en sömlös köpupplevelse, oavsett var de befinner sig i omnichannel-flödet. Det kan till exempel handla om AI-drivna produktrekommendationer, att kundservice känner till kundens köphistorik eller en personalisering i realtid av varje digital beröringspunkt, säger Per-Mattias Nordkvist, vd för Impact i Sverige.

Undersökningens parametarar spänner över fem faser i kundresan; awareness, purhase, consideration, in-store och verkstad.
Samtliga företag har besökts av ”mystery shoppers” som delat ut ett samlat betyg på 0–100 poäng.

Här är 10-i topp-listan för Skandinavien:
1. Ikea (SE)
2. Ikea (No)
3. Matas 
4. Jysk (Dk)
5. H&M 
6. Elkjøp 
7. Hunkemöller
8. Kjell & Company 
9. Sportmaster 
10. Elgiganten 

Här är topplistan för Sverige:
1. Ikea
2. H&M
3. Kjell & Company
4. Naturkompaniet
5. Indiska
6. Stadium
7. Elon
8. Jack & Jones
9. Carlings
10. Arken Zoo
11. Åhléns
12. Vero Moda
13. Kronans apotek
14. Elgiganten
15. Jula

BREAKING
{{ article.headline }}
0.189