23948sdkhjf

De är bäst på omnikanal

När 277 nordiska företag granskats korades Ikea till Sveriges bästa detaljhandlare, följt av H&M och Kjell & Company.

Tävlingen, som arrangerades av konsultföretaget Impact, baseras på undersökningen Omnichannel Index 2022, som tas fram varje år av Impact.

I år granskades 277 nordiska företag på 65 parametrar med målet att skapa en sammanhållen kundupplevelse mellan fysiska butiker och e-handel.
– De bästa svenska företagen i årets undersökning ligger klart före konkurrenterna när det gäller att ge kunderna en sömlös köpupplevelse, oavsett var de befinner sig i omnichannel-flödet. Det kan till exempel handla om AI-drivna produktrekommendationer, att kundservice känner till kundens köphistorik eller en personalisering i realtid av varje digital beröringspunkt, säger Per-Mattias Nordkvist, vd för Impact i Sverige.

Undersökningens parametarar spänner över fem faser i kundresan; awareness, purhase, consideration, in-store och verkstad.
Samtliga företag har besökts av ”mystery shoppers” som delat ut ett samlat betyg på 0–100 poäng.

Här är 10-i topp-listan för Skandinavien:
1. Ikea (SE)
2. Ikea (No)
3. Matas 
4. Jysk (Dk)
5. H&M 
6. Elkjøp 
7. Hunkemöller
8. Kjell & Company 
9. Sportmaster 
10. Elgiganten 

Här är topplistan för Sverige:
1. Ikea
2. H&M
3. Kjell & Company
4. Naturkompaniet
5. Indiska
6. Stadium
7. Elon
8. Jack & Jones
9. Carlings
10. Arken Zoo
11. Åhléns
12. Vero Moda
13. Kronans apotek
14. Elgiganten
15. Jula

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Kvinnliga detaljhandlare i fokus i ny forskning
Ska ha Netonnets kundkommunikation i fokus
Kliver av vd-posten hos e-handlaren efter tre år
Dramatisk konkursökning i handeln
Fristående kedja blir ny medlem hos Bolist
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.11