23948sdkhjf

Ökning i både kläd- och skohandeln

Svensk Handel: Det råder inga tvivel om att handlarna går en oviss vinter till mötes.

Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 5,2 procent i september jämfört med motsvarande månad i fjol. Skoförsäljningen ökade med 7,7 procent. Det framgår av Stilindex från Svensk Handel.

Klädhandeln noterar därmed också en starkare månad än under september 2019 med en ökning på 3,0 procent. Skohandeln däremot har långt kvar till att nå septembernivån för tre år sedan. Försäljningen backade med 15,4 procent.

Svensk Handels vd, Sofia Larsen, ser glädjande på septembersiffrorna, men aviserar samtidigt om en svårare tid för modehandeln framöver. Hon syftar både till stigande inflation och räntehöjningar.

– Lönsamheten minskar då inköpspriserna ökar och kunderna håller hårdare i plånboken. Det är svåra utmaningar för en redan hårt prövad bransch, säger Sofia Larsen, i en kommentar.

Även stundande hyreshöjningar oroar Svensk Handels medlemmar.

– Svensk Handel är tydliga med att tillfälliga inflationstoppar inte ska få ligga till grund för en ny hyresbas. Här krävs en generell översyn av hyressättningen, avslutar Sofia Larsen.

Den totala försäljningen från januari till september i år ökade tvåsiffrigt för både kläd- och skohandeln jämfört med motsvarande period i fjol. Ökningen var 16,6 respektive 12,3 procent.

Jämförs siffrorna med försäljningen före pandemin, 2019, ökade klädhandeln med 3,5 procent medan skohandeln backade med 19,2 procent, och är därmed inte på långa vägar ikapp ”normala” försäljningsnivåer.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Clas Ohlson minskar personalstyrkan med 85 tjänster
2022 – Året då nostalgin flödade
Ica lanserar hårt besparingsprogram – 200 tjänster ska bort
XL-Byggs nya flaggskepp i Jönköping klar för start
Nu satsar Lyko fysiskt i Finland – här öppnar första butiken
Efter guldruschen – Zoo.se vill vara snabbfotad
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.11